Salgsprosessen

Salgsprosessen

 Nødvendige dokumenter og informasjon:

  1. Kopi av skjøte
  2. Kopi av pass (alle eiere)
  3. NIE nummer (alle eiere)
  4. Energisertifikat (arkitekt) / Certificado energético.
  5. Beboelsessertifikat (arkitekt) / Cedula de 2ª ocupación o Licencia de 2ª ocupación. Hvis boligen din er under 10 år trenger du ikke dette da denne har gyldighet på 10 år.
  6. Nota Simple. Dette er en utskrift fra eiendomsregisteret hvor en kan se om det er heftelser på eiendommen, samt om det er sendt inn klager på eventuelle utbygginger som er gjort på eiendommen. Denne rapporten koster ca 20€, og kan eventuelt gjøres av vårt servicesenter eller din skatterepresentant.
  7. Kopi av siste Suma regning/kvittering ( IBI ).
  8. Kopi av siste vann- og strømkvittering.
  9. Siste betaling av eventuell urbanisasjonsavgift og informasjon om kontaktperson/administrator for urbanisasjonen.
  10. Dersom det er gjort endringer på boligen trenger vi papirer på dette.
  11. Bankdetaljer.
  12. I tillegg bør du også ha papirer på telefon/internett/alarm/ forsikring.
  13. Dersom du har en Vado (betaler for parkering utenfor boligen, for eksempel gul strek foran porten), kvittering på dette.
  14. Vi må ha nøkler til boligen, og det er også viktig med nøkler til fellesområder og nøkkel som går til vann og strøm skap (der måleren er).

 

Skatter og omkostninger:

  1. Plus Valia. Merskatt til kommunen for stipulert verdistigning av tomten
  2. Gevinstskatt
  3. Eventuell kansellering av lån og sletting av heftelse i eiendomsregisteret.
  4. 3 % av ny skjøteverdi innbetales skatteetaten dersom du ikke er skatteresident i Spania. Dersom du ikke har hatt gevinst på salget, eller er skyldig skatter og avgifter til staten, kan disse pengene søkes tilbakebetalt.
  5. Honorar til Servicesenteret beroende på utførte tjenester (dersom du benytter deg av deres tjenester).
  6. Meglers honorarer (6%).

Når dette er på plass vil Bolig Invest Spania S.L presentere en kontrakt mellom deg som selger og oss. Dette gjør at vi kan signere en kjøpskontrakt på dine vegne ved et eventuelt salg hvis du ikke er tilstede i Spania.
Hvis du ikke planlegger å komme ned til Spania for å fullføre et eventuelt salg kan du gi fullmakt til din skatterepresentant, evt.  med SCANDINAVIAN MANAGEMENT, S.L. / SCANDTAX, S.L., slik at de kan representere deg under transaksjonen hos Notarius og gjøre alle andre offentlige skifter.

Energisertifikatet samt beboelsessertifikatet bør gjøres så raskt som mulig etter at dere bestemmer dere for å selge da det kan ta noe tid å få dette gjort, spesielt på sommeren grunnet ferieavvikling. Ta kontakt med din skatterepresentant for bestilling av arkitekt som kan gjøre dette for deg i god tid. Disse er gyldige i 10 år slik at det ikke vil være bortkastede penger om dere skulle ombestemme dere og avvente et eventuelt salg i en periode.

VIKTIG:

Når du har bestemt deg for å selge er det viktig at boligen er i god stand og fremstår bra. Like viktig er riktig prissetting av eiendommen i forhold til andre eiendommer i nabolaget. Riktig bolig til riktig pris = Raskt Salg!

Klargjøring:

Husk at det kan være mange boliger for salg i ditt område, og da ønsker du at din bolig skal fremstå så bra som mulig. Bortsett fra riktig pris er det viktig at boligen klargjøres for salg og gjøres så attraktiv som mulig:

  1. Foreta en grundig rengjøring av boligen.
  2. Mal over flekker og merker.
  3. Fjern overflødige personlige eiendeler da dette gjør at boligen fremstår større.
  4. Pass på at både huset og hagen fremstår som ren og ryddig.
  5. Førsteinntrykket kjøperen får er avgjørende!